Webshops nog steeds in de fout

  • Geplaatst op
  • Door LDG
  • 1
Webshops nog steeds in de fout


Gisteren, 18:30 22/11/2016
AMSTERDAM - Webwinkels blijven consumenten benadelen met het niet terugbetalen van retourzendingen. Volgens de Consumentenbond zijn webshoppers hierdoor afgelopen jaar voor circa 12 miljoen euro benadeeld.

De Consumentenbond bestelde 675 artikelen bij ruim 200 webshops die populair zijn voor het kopen van cadeautjes voor de feestdagen. Bij elke winkel werd drie keer iets gekocht en binnen 14 dagen in zijn geheel teruggestuurd.

36% van de winkels betaalde bij minimaal één van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug, 18% deed dit zelfs bij geen van de drie bestellingen. Daarnaast betaalden veel winkels het aankoopbedrag te laat, of soms helemaal niet terug, ondanks meerdere herinneringen.

Webwinkels zijn wettelijk verplicht om binnen 14 dagen na aanmelding van de retourzending het aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten, terug te betalen.

„Het lijkt bij veel onlineverkopers maar niet door te willen dringen dat terugbetalen van bezorgkosten geen gunst of service is, maar een wettelijke verplichting waar iedere webwinkel aan moet voldoen”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Een volledig overzicht van de prestaties van de onderzochte webwinkels is te lezen op de website van de Consumentenbond.


Boetes
De Consumentenbond deelt elk jaar de onderzoeksresultaten met de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt. Dat leidde al tot forse boetes voor onder meer T.O.M. (onder andere van internet-sportandcasuals.com), Bever, Coolcat en Hipvoordeheb.

Reacties

  1. Lamain Verhuur Lamain Verhuur

    Partytent huren in Groningen, Drenthe of Friesland?
    Kijk eens op www.lamainverhuur.nl

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden